Garnaciális bevizsgálás menete

Termékeink, főleg akkumulátorok esetén a garanciális ügyintézés (jótállás, szavatosság) menete a következő:

Az akkumulátor szemrevételezése 

A 1.0 Ellenőrizze az akkumulátorra és annak használatára vonatkozó törvényi előírások alapján vonatkozó jótállási, szavatossági követelményeket (garanciaidőket).
Ellenőrizze az akkumulátoron lévő címkéket.
Ellenőrizze, hogy az akkumulátor a megfelelő gépjárműben volt használva (alulméretezés kizárása).
A garanciadőket és kizárásokat a katalógusban, valamint a vonatkozó törvényi előírásokban találja.
1.1 Erősítse meg, hogy ez rendben van!
Teljesülnek-e a jótállási, szavatossági feltételek (számla, nyugta, jótállási jegy alapján)?
IGEN Folytassa a 1.2 pont szerint
NEM Utasítsa el a jótállási, szavatosság igényt!
1.2 Az akkumulátoron lévő címkék az eredetiek?
IGEN Folytassa a 1.3 pont szerint
NEM Utasítsa el a jótállási, szavatosság igényt!
1.3 Az akkumulátor megfelelő gépjárműben volt használva (allulméretezés kizárása)?
Katalógus szerint ellenőrizze.
IGEN Folytassa a 2.0 pont szerint
NEM Utasítsa el a jótállási, szavatosság igényt!
2.0 Szivárog-e az akkumulátor?
IGEN Folytassa a 3.0 pont szerint
NEM Folytassa a 4.0 pont szerint
3.0 Láthatóak-e külsérelmi nyomok a szivárgás helyén, az akkumulátor pólusain?
IGEN Utasítsa el a jótállási, szavatosság igényt!
NEM Folytassa a 3.1 pont szerint
3.1 Az ügyfél túltöltötte-e az akkumulátort?
Mérje le az akkumulátor súlyát és hasonlítsa össze a katalógusban megadott értékkel!
IGEN Utasítsa el a jótállási, szavatosság igényt!
NEM Fogadja el az ügyfél reklamációra vonatkozó igényét!
4.0 Az akkumulátor rövidebb oldalának falai domborúak (duzzadtak)?
IGEN Utasítsa el a jótállási, szavatosság igényt!
Túltöltésből/mélykisütésből eredő problémák nem képezik reklamáció tárgyát!
A szulfatáció nem minősül gyártási hibának!
NEM Folytassa az akkumulátor ellenőrzésére vonatkozó előírások B. pontjánál

 

Indító akkumulárok esetén (YUASA garanciális bevizsgálási előírásai alapján):

Jelzett ellenőrzés Midtronics mérőműszerrel történik.
Mindig töltse fel az ellenőrzés előtt az akkumulátort!
Az akkumulátor pólusai legyenek tiszták!
B 1.0 Válassza ki az akkumulátor típusát!
2.0 Válassza ki a "SAE" akkumulátor-szabványt!
3.0 Adja meg az akkumulátor címkéjén található CCA értékének a 70%-t!
A "Marine" és "Leisure" akkumulátorok esetén CCA = 4 x akkumulátor 20 órában megadott kapacitásának az értékével. pld: M31-100, CCA = 4 x 100Ah = 400CCA.
4.0 Indítsa el az akkumulátor ellenőrzését!
GOOD BATTERY Utasítsa el a jótállási, szavatosság igényt!
Az akkumulátor fel van töltve, használatra képes.
GOOD + RECHARGE Utasítsa el a jótállási, szavatosság igényt!
Töltse fel az akkumulátorát, utána használatra alkalmas lesz!
CHARGE + RETEST Töltse fel az akkumulátort, majd újból végezze el az ellenőrzést!
Ha a töltés után újból ugyanez az üzenet jelenik meg:
Utasítsa el a jótállási, szavatosság igényt!
Az akkumulátort túlzott mértékben túltöltötték vagy mélykisütötték használat közben!
Ellenőrizze gépjárműve, berendezése elektromos rendszerét!
Ellenőrizze a nem OEM-ben beszerelt fogyasztókat!
Ellenőrizze a szélsőséges felhasználási viszonyoka!
Az akkumulátor várható élettartama jelentősen csökkenthető elektromos túlterheléssel (önindító nagy áramot vesz fel, szorul, START-STOP rendszerek használata). Az ezekből eredő hibák nem képezik reklamáció tárgyát.
REPLACE BATTERY Utasítsa el a jótállási, szavatossági igényt!
Az akkumulátor teljesítménye külső tényezők miatt csökkent!
Az akkumulátor jelentősen elvesztette eredeti teljesítményét!
BAD CELL - REPLACE A reklamáció JOGOS!
Az akkumulátor hibás, cserélje ki az érvényes jótállási, szavatossági feltételek szerint!
Megjegyzés: Vegye figyelembe, hogy ha ez újból előfordul ugyanazzal az ügyféllel, az akkumulátor használatának további vizsgálatára van szükség, különösen akkor, ha az akkumulátort lemerítik vagy túltöltik.
CHECK CONNECTION     ( NO DISPLAY ) Ellenőrizze a mérőműszer vezetékeit (egy másik akkumulátorral) és ügyeljen az akkumulátor pólusainak a tisztaságára!
Amennyiben a gépjárműben ellenőrzi az akkumulátort, kapcsoljon ki minden elektromos fogyasztót!
Ellenőrizze az akkumulátor kapocsfeszültségét multiméterrel! 0.50V és 9.00V közötti érték esetén töltse fel az akkumulátort!
Ha újból az előző eredmény jelentkezik:
Utasítsa el a jótállási, szavatosság igényt!
Az akkumulátor menthetetlen a mélykisütés, szulfatáció okozta helytelen karbantartás miatt!
Ha az akkumulátor feszültsége kevesebb, mint 0,50V
Az akkumulátor hibás, cserélje ki az érvényes jótállási, szavatossági feltételek szerint!

 

Indító akkumulárok esetén (YUASA garanciális bevizsgálási előírásai alapján):

Akkumulátor savsűsűrégének a vizsgálata
B 2 Kizárólag az eltávolítható szellőződugókkal rendelkező akkumulátorok esetén!
                A megengedett eltérés 0.03g/cc (1.26g/cc / 1.29g/cc).
Mélykisütött akkumulátor esetén a nem megfelelő, elegendő töltés ahhoz vezethet, hogy a cellákon lévő sav nem megfelelő mértékben keveredik a cellákban lévőkkel.
Multiméterrel ellenőrizze az akkumulátor kapocsfeszültségét, melyet hasonlítson össze a következő értékkel: (a cellánként mért savsűrűéség + 0,84)*6, esetleg cellánként mérje le a savsűrűséget, melyeket adjon össze és még adjon hozzá 5,04-t.
Savsűrűség értéke:
15C 1.25-1.28 g/cc Az akkumulátor feltöltve - következhet az ellenőrzés.
15C 1.20-1.25 g/cc Merült akkumulátor - töltse fel.
15C kevesebb, mint 1.20 g/cc Azonnal töltse fel! Az akkumulátort lehet, hogy már nem lehet feltölteni, az ebben a töltés 
nélküli állpotban maradt időszak függvényétől.
B 2.1 Az egyik cella savsűrűsége kevesebb, mint a többié?
Pld: 1.26, 1.25, 1.25, 1.26, 1.25, 1.15
IGEN A reklamáció JOGOS!
A jótállási feltételek alapján cserélje ki az akkumulátort.
NEM Folytassa a B2.2 ponttal
B 2.2 Az elektrolit sötétbarna és/vagy túlzott vízfogyasztás/túltöltés jelei láthatók?
IGEN Utasítsa el a jótállási, szavatossági igényt.
A hiba túltöltésből ered.
Ez nem minősül gyári hibának. Ellenőriztesse feszültségszabályzóját, generátorát a gépjárművében.
NEM Folytassa a B2.3 ponttal
B 2.3 Ha az elektrolit savsűrűségének az értéke az egyes cellákban egyforma, viszont kevesebb mint 1.25g/cc, töltse fel az akkumulátort.
Az akkumulátor képes felvenni az akkumulátorra jellemző töltési áramot (katalógusban megtalálható) 1-2 óra múlva a töltés kezdetétől számolva?
NEM Utasítsa el a jótállási, szavatossági igényt.
Az akkumulátor szulfátos - mélykisütés, megfelelő töltés hiánya miatt.
Ez nem minősül gyári hibának. Ellenőriztesse töltési rendszerét a gépjárművében.
IGEN Folytassa a töltést.
Folytassa a B2.4 ponttal.
B 2.4 Az akkumulátor savsűrűsége azonos mindegyik cellában és magasabb az értéke mint 1.25g/cc?
NEM Ha az összes cellában a savsűrűség értéke kevesebb mint 1.24g/cc, folytassa tovább a töltést 6 órával.
Ha az egyik cella savsűrűségének az értéke kisebb, mint a többie, ugorjon vissza a B2.1 pontra.
IGEN Folytassa a terheléses teszttel.

 

Terheléses teszt - minden 12V-s ólom-savas akkumulátorra alkalmazandó.
Ez a teszt kizárólag 12.5V fölötti kapocsfeszültséggel rendelkező akkumulátorok esetén végezhető el. 
Ha a kapacosfeszültség értéke kisebb, folytassa az akkumulátor töltését.
C 1.0 A terheléses teszt eredménye Jó akkumulátor?
IGEN Utasítsa el a jótállási, szavatossági igényt.
NEM Folytassa a C2.0 ponttal.
C 2.0 A terhléses teszt során az akkumulátor kapocsfeszültsége szinte azonnal leseesett 0V-ra?
IGEN A reklamáció JOGOS! (ha az akkumulátor szemmel láthatóan nem sérült)
Gyári hiba - belső csatlakozási probléma.
A jótállási feltételek alapján cserélje ki az akkumulátort.
NEM Utasítsa el a jótállási, szavatossági igényt.
Ez nem minősül gyári hibának. 
Az akkumulátor teljesítménye csökkent a nem megfelelő használat következtében.